-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15841 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا خداوند تعالي در آخر آيه 183 بقره مي فرمايد 000 روزه بگيريد اميد است باتقوي شويد ؟
چنانچه در تاريخ آمده است وثنيان براي راضي ساختن خدايان خود يا جلوگيري از خشم و غضب او روزه مـي گـرفتند و به اين ترتيب روزه نوعي معامله بود كه سودش به دو طرف ( خدا و بنده ) مي رسيد . اما خداوند متعال در قرآن تاكيد مي كند كه همه عبادات ,من جمله روزه , صرفا براي بنده مفيد و سازنده است و نفع آن به خدا نمي رسد . زيرا خداوند غني مطلق است و نيازي به عبادت بندگان ندارد . چنانچه در قرآن مي فرمايد : [ يا ايها الناس انتم الفقراء الي اللّه و اللّه هو الغني ( فاطر -15 ) ] . در خصوص روزه نيز مي فرمايد كه يكي از فوايد روزه و از اهم آن حصول تقوي است . زيـرا روشـن اسـت كـه دل بـريـدن از شهوات به طور كلي براي روح سازنده است و فرو رفتن در شهوات انسان را از رسيدن به كمالات واقعي باز مي دارد . حـال اگـركسي بتواند در مباحات و موارد جايز خود را نگه دارد به طريق اولي در مواردممنوع و حـرام بـهـتـر مـي تـوانـد خـود را كنترل كند و تقوي چيزي نيست مگر همين مطلب كه انسان از محرمات الهي خود را نگه دارد . و روزه در حقيقت تمريني است براي تحصيل چنين حالتي . تـمريني عملي كه در بنده با اراده و آگاهي و در عين نياز و شهوت خود را از برخي مشتهيات باز مي دارد و از اين طريق خدا را از خود راضي مي كند .

تفسير الميزان ج 2 ص 8
طباطبائي - سيد محمد حسين

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.